Kamis, 19 November 2015

Selamat dan Berkesan Pemulihan Semulajadi Untuk Sakit Hip

Selamat dan Berkesan Pemulihan Semulajadi Untuk Sakit Hip

Dalam kehidupan hari ini masalah sakit pinggul adalah perkara biasa. Kebanyakan orang sama ada lelaki atau perempuan mengalami masalah sakit pinggul. Kadang-kadang ia menjadi perlu untuk berunding dengan beberapa pakar untuk menyelesaikan masalah ini. Anda perlu berunding dengan doktor terutamanya dalam kes-kes ini -

1. Jika tidur anda diganggu oleh tahap kesakitan atau ia mengganggu aktiviti kerja atau rumah anda.

2. Walaupun selepas kecederaan ringan masalah sakit pinggul tumbuh lebih teruk.

3. Jika anda mengalami sakit kaki atau luka terbuka pada kaki anda.

Salah satu sebab yang paling biasa sakit pinggul artritis terutamanya jika ia adalah osteoarthritis. Seperti dengan usia yang semakin meningkat terdapat haus dan lusuh dan keputusan ini ke dalam kesakitan pinggul. Kadang-kadang kecacatan struktur berkenaan punca sakit pinggul. Kadang-kadang tulang belakang melengkung atau jika satu kaki anda sedikit lebih pendek daripada yang lain, boleh menyebabkan sakit di pinggul anda. Kadang-kadang pound tambahan juga boleh menyumbang kepada sakit pinggul.

Ia dengan mudah boleh diubati dengan bantuan ubat semula jadi. Antara yang paling popular dan berkesan remedi semula jadi adalah -

1. Anda mesti menghapuskan rempah panas dan daging merah daripada makanan anda.

2. Anda perlu berhenti merokok dan juga mengurangkan pengambilan alkohol. Ia akan menyumbang banyak dalam mengurangkan kesakitan sakit pinggul.

3. Anda perlu membuat tabiat melakukan senaman yang kerap. Ia akan memberikan hasil yang berkesan dalam mengurangkan rasa sakit di pinggul.

4. Elakkan daripada memberi tekanan ke atas kawasan yang terjejas sambil duduk atau tidur di sebelah itu.

5. Anda juga boleh menggunakan gel atau minyak di kawasan yang terjejas terutamanya sebelum tidur pada waktu malam dan awal pagi selepas bangun dari katil. Urutan badan yang kerap boleh mengelakkan risiko atau gangguan lagi.

6. Meningkatkan pengambilan makanan yang sihat yang termasuk sayur-sayuran, kacang, bijirin, bijirin, buah-buahan dan biji dalam diet anda.

7. Jika berlaku kesakitan yang teruk anda boleh pergi untuk berjalan-jalan dan boleh mengambil berjalan santai dan panjang.

8. Sentiasa ingat untuk menghidupkan di sebelah anda kemudian bangun dari tempat tidur anda. Jangan tiba-tiba dari tempat tidur anda. Ia juga boleh meningkatkan kesakitan anda.

9. Untuk 10-15 minit cuba untuk melakukan kompres sejuk dan panas sebagai alternatif kepada rantau ini terjejas. Cuba untuk mengetahui sama ada panas atau sejuk melegakan kesakitan anda. Anda boleh meneruskan proses ini selagi kesakitan masih kekal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar